東京学芸大学留学生センター


教員研修プログラム

教員研修留学生プログラム報告書 Research Reports

2020年10月〜2022年3月
From October 2020 - March 2022

研修論文報告テーマ Research Themes

  • 日本とシンガポールの理科教育カリキュラムおよび学習教材の比

  • Teacher – A Leader for Every Child, Every Classroom, and Every Day in Japan.

  • Educational Reforms in Zimbabwe and Japan.

  • Using ICT Tools to Build Communicative Competence for Enhancing Interaction in EFL Large Classes: The Case of Japan and DR Congo.

  • Educational System and Reforms in Japan.

  • 日本と韓国の教員採用試験比較 ―東京都小学校教員採用試験と韓国国家試験を中心に―

  • 韓国と日本の不登校問題 ―不登校の現況とその対応方法の検討を中心に―

  • The Different Expressive Arts Forms and their Cognitive Effects on Early Childhood Education and Care: A Comparative Study of Japan and West Africa.

  • A Study of the Effects of Decentralisation on Parent Participation in Education in Japan.

  • Comparative study: The effect of leadership behaviour on teacher’s stress in Japan and Malaysia.

2019年10月〜2021年3月
From October 2019 - March 2021

研修論文報告テーマ Research Themes

  • 日本と韓国のコミュニケーションに関する英語教育の比較 

  • Comparison on the Contents of Alphabets and Sound Awareness between Korea and Japan

  • 日本と韓国のプログラミング教育内容構成の比較

  • タイの高等学校の日本語授業における日本や日本語への興味を高める授業実践
     ー生徒一人ひとりの学びを見取り支援することを通してー

2018年10月〜2020年3月
From October 2018 - March 2020

研修論文報告テーマ Research Themes

  • THE ROLE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY TO ENHANCE THE PROCESS OF TEACHING AND LEARNING ENGLISHAT SCHOOL.
  • 「アクティブ・ラーニング」というプロセスで楽しく学べる授業づくり
  • 中学校国語科文学的文章指導に関する研究―日・韓共通教材『少年の日の思い出」の実践比較を中心に
  • 日本の「小学校学習指導要領外国語編」と韓国の「初等学校英語科教育課程」の比較及び分析
  • A Comparative Study on Multicultural education in Korean and Japanese Elementary School.
  • 日韓の道徳教育の中のいじめ予防教育
  • Reformed English (Foreign Language) Curriculum of High School and Influences on Direction of English Education in Korea and Japan.
  • Comparison Between Elementary English Textbooks in Korea and Japan.
  • Traditional Performing Arts in Japanese Education: Challenges and Opportunities
  • Comparison of students’and teachers’perspective of quality teaching features in Croatia and Japan
  • COMPARATIVE ANALYSIS OF SCHOOL ADMINISTRATORS`(PRINCIPALS) DAILY DUTIES, REQUIRED QUALIFICATIONS AND SKILLS IN JAPAN AND ZIMBABWE
  • IMPORTANCE OF IMPROVISATION IN TEACHING BASIC SCIENCE TOPICS; TITRATION, PHOTOSYNTHESIS AND HUMAN HEARTA.

2017年10月〜2019年3月
From October 2017 - March 2019

研修論文報告テーマ Research Themes

  • Senior High School Teacher in English and Religion
  • A Study of School Mangement in Japan: From School Goal to Classroom Success
  • A Comparative Study on The Japanese English Curriculum and The Indonesian English Curriculum
  • Intercultural Communicative Competence and Foreign Language Teaching
  • 学習動機による日韓小学校理科教科書「電気」単元の構成比較
  • Establishment of Cell Observation System Using Microscopes Made With Smartphones and Pet-bottles for Nigerian Students
  • The Historical Process, Basic System, Trend and Experience of Modern Technical Vocational Education and Training In Japan
  • タイの中等教育段階における「アクティブ・ラーニング」を目指した日本語語彙学習の方法

2015年10月〜2017年3月
From October 2015 - March 2017

研修論文報告テーマ Research Themes

  • 「ジハード」と「ジバク」の本来の意味と連想的な意味の比較研究
  • 中高生を対象にした日本語の「漢字」教育についてー初級レベルにおける指導方法の提案ー
  • タイ中等教育段階の初級日本語クラスにおけるPBLの提案ー21世紀スキルの育成を目指したー
  • 日本語授業における効果的な指導法の考察ーアクティブ・ラーニングを中心にー
  • 日本の外国人児童生徒に対する支援体制ー小学校を中心にー
  • The Effective Way for Extensive English Reading: Development of Extensive Reading Learning Model in Elementary School
  • Sustaining Rural Schools: A Comparative Case Study of Solomon Islands and Japan
  • 日本語教科書の比較に関する一考察
  • Comparative Study of Geography School Education, Curriculum and Teaching Methods in Croatia and Japan
  • A Comparative Study on EFL Policies and Practices in Serbia and Japan's Primary and Secondary Education
  • A Comparative Study Into The Duties of The Elementary School Teacher in Japan and Ghana
  • Use of Drama As a Teaching Tool for English
  • Preliminary Analysis on Education: China & Japan
  • 日本の教員と中国の教員の比較について

2014年10月〜2016年3月
From October 2014 - March 2016

研修論文報告テーマ Research Themes

  • Improving Writing Skill Through Task-Based Learning for Vocational School in Indonesia
  • タイ人日本語学習者に対する連想法によるひらがな指導について
  • 韓国閉鎖制教員養成制度の再検討
  • 日本の環境教育の事例
  • 韓国と日本の小学校の理科教育における安全指導に関する内容の分析及び安全実験教材の開発〜凸レンズとサーモテープと消える色鉛筆を利用して〜
  • Improving Mathematics Teaching Through Kyuozaikenkyu, A Key Element in Japanese Lesson Study
  • School-Based Curriculum Development: The Case of the Period of Integrated Study in Honcho Elementary School
  • A Comparative Study between the Japanese and the Spanish Education
  • Management of Public General Secondary School in Benin: What Can Be Learnt from Kokubunji High School in Tokyo?

2011年10月〜2013年3月
From October 2011 - March 2013

研修論文報告テーマ Research Themes

  • 日本の生活と文化から学ぶ初級漢字練習書の開発
  • 明治小説に現れた近代的自我
  • スクールカウンセラー制度の韓日比較
  • 充実した学校図書館運営のため—図書館教育のためのsoftwareとhardware—
  • 韓日小学校の道徳教育課程と教科書における環境教育内容の比較研究
  • Moral Education Enhanced by Internet in IT Courses at Secondary Education Level
  • System, Practice and Language Issues of Japan’s Senior High Schools
  • Adapting Mondaikaiketsu for the Improvement of Students’ Critical Thinking
  • Implications of Moral Education in Japanese Elementary Schools
  • Comparative Study of Educational Administration of Japan and Uzbekistan
  • Visualization of chemical reaction based on quantum chemistry as a teaching material for thermochemistry – an ab initio study in the case of H2 and NaCl formation
  • Women of Tokugawa period (1603. – 1868.)
  • A Comparison between the Japanese and Romanian systems of Professional Education and Training at Pre-University Level

2009年10月〜2011年3月
From October 2009 - March 2011


研修論文報告テーマ Research Themes

  • 日本語教材「バンコクの観光地」の開発 − バンコクの高校生の日本語読解能力と作文力を高めるために −
  • A Comparative Study of the English Textbook in Korea and Japan
  • 日・韓経済教科書とカリキュラムの比較を通した授業提案
  • 韓国と日本との国語科教育課程 ‘ 書くこと ’ 比較
  • 効果的な食生活教育についての考察 − 日本の食育を手がかりとして −
  • 日本語話者の「認知の営み」と「自然な日本語」
  • 小中高校学習活動を支援するeラーニングシステムの構成とモデルの提案
  • 論理的思考力を育てる説明的文章の読みの指導 − 言語理論教育の視点からのアプローチ −
  • 持続可能な発展のための実践と教育の理解
  • Adapting Mondaikaiketsu in Philippine Classrooms and Its Potential in Improving the Mathematics Education in the Philippines
  • School Administration on Teaching – Learning Practices at the Elementary Schools in Japan
  • Learning Strategies Inspired by Japanese Culture : Integrating Eastern Philosophies into the Brazilian Public Elementary School Curriculum
  • Using Information and Communication Technologies for Education in Japan

2008年10月〜2010年3月
From October 2008 - March 2010


研修論文報告テーマ Research Themes

  • 外国人が気になる日本語
  • Teaching Vocabulary and Enhancing Motivation for Developing Reading Comprehension Abilities
  • English Education at Elementary School in Japan Future Implications for Korea
  • 韓日特別活動の比較
  • 問題の設定と理解の適用 −高校数学を中心に−
  • 韓日 読書教育の比較 −小学校を中心に−
  • 日本と韓国の教員評価に関する比較研究 −日本は東京都を中心として−
  • 韓国・日本の中高学校での科学教科書中の太字比較分析:化学分野
  • 多文化社会対応学校づくり韓日教育政策
  • 韓国と日本の美術教科書の比較
  • The learner support in the Open University Systems of Japan and China: A Comparison of Responses to the quality of Distance Education
  • Intimations of Leadership Style,School Climate and Teachers Behavior on Educational Management in Japan and in the Philippines
  • Study on how to improve a lesson ‘Photosynthesis and Respiration’ in a biology class in junior and senior grades in Mongolian schools
  • 教育が自己認識と社会環境の関係に及ぼす影響

2007年10月〜2009年3月
From October 2007 - March 2009


研修論文報告テーマ Research Theme

  • A Comparative Study of Teacher Preparation in 5 Regions, namely Japan, China,Hong Kong, Thailand and Singapore
  • 日本語教育の効率的な教授学習方法 −教室活動を中心として−
  • A Study on the Learning Culture of Japan –Surprised by Joy-
  • 韓国における多文化教育への提言 −日本の教育から−
  • Lesson Study: As Observed in Japanese Context and As Conducted in Philippine Context
  • An elbow-joint model: development and evaluation
  • Peruvian Intercultural Education in Japanese Schools
  • Teaching English in Japan (A Case Study)
  • A Comparison between School in Japan and School in Morocco
  • The Development and Characters about Ministry of Education, Culture,
  • Sports, Science and Technology-Japan’s (MEXT’s) model during the Times of Old System



留学生のための特別プログラム
Special Study Programs for International Students